120512. 00:31 - coraline cassette, kamomillte och framtid

utdrag från min dagbok, 11/5 2012, 22:44:

"jag brukar tänka att det är så skönt att kunna skriva på ett språk som ingen runt om mig förstår, men ikväll barnvaktar jag hos jenny, så boken måste stoppas undan i tid.

jenny och alex har ingen tv, de kör sällan bil och allt (-ish) de äger är bio. detta trots att deras ekonomi är snäv. de lever, precis som jag strävar efter, efter mottot "finns det ett ekologiskt alternativ så är det det enda alternativet."
deras barn går och lägger sig i tid, spelar spel eller gör pyssel och prick-till-prick innan de går och lägger sig. de får smutsa ner sig på vägen hem från skolan. de sätter inte händerna på brösten på halvnakna tjejer på affischer och de har en pappa som spenderar tid, aktiv tid, med dem. en pappa som flyger drake.
jag vill uppfostra mina framtida barn i ett hem som liknar deras; ett hem med schyssta värderingar, jämställdhet och lokalproducerade (well, åtminstone ekologiskt odlade) apelsiner och kravbananer.
jag vill visa dem glädjen i att lära sig saker och lära dem att kultur är något fantastiskt, som tål att utforskas.
jag vill bjuda in dem till bokcaféet och jag vill driva tillsammans med en kär vän och låta dem rota i böcker, pyssel, teer och karameller och riva av luftgitarrssolon i takt till de lokala förmågor som spelar livemusik i ett hörn av caféet, på samma anspråkslösa scen som det kvällen innan varit story telling på och kommer vara poetry slam på kvällen efter, fredagsandakter, lördagskonserter och måndagsföreläsningar, dokumentärfilmsvisningar.
jag vill att barnen ska känna sig som hemma där, när de på olikformade secondhandstolar och soffkuddar sitter tillsammans med klassen och lyssnar på en sagoberättare med lockigt hår och glasögon.
lokalproducerad äppeljuice till alla och ett par barnögon som tittar fram bakom en rufsig lugg och som för en millisekund övertygar mig om att livet är lätt att leva när blicken delar med sig av den känsla av total frihet och problemlöshet som bara ett barn kan känna.

jag vet att jag inte är där än.
och om ett par år kanske jag inte ens vill komma dit,
men just nu, just här, i en annan del av farges känns det helt rätt.

och nu kommer j & a hem."


-----
i framtiden spelas denna låt, i två versioner, av två favoriter, i bakgrunden:


otis redding - remember me



cat power - remember me


Kommentarer
Postat av: Ida

Du skriver så fint. Så ärligt. Älskart! <3

2012-05-12 @ 09:22:06
URL: http://idab.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0